Artrose/Reuma

Verminderen van de Pijn

Artrose ReumaReumatische ziekten, waaronder artrose, gaan gepaard met klachten op het gebied van het bewegen. Zo kunnen pijn en ontstekingen van gewrichten en/of pezen zorgen voor een afname van de beweeglijkheid van de gewrichten, de spierkracht en van het uithoudingsvermogen (conditie). Hierdoor kunnen er problemen ontstaan bij het uitvoeren van alledaagse activiteiten zoals lopen, opstaan uit bed of uit een stoel, iets boven het hoofd pakken of aan- en uitkleden. Reumatische aandoeningen hebben vaak een wisselend beloop waardoor u de ene dag meer klachten kunt ervaren dan de andere dag. Het kan moeilijk zijn om met deze wisselende klachten om te gaan en het maakt het vaak lastig om lichamelijk actief te blijven.

De behandeling door een fysiotherapeut richt zich op het opheffen of verminderen van de beperkingen in de dagelijkse activiteiten. Om dat mogelijk te maken hebben zij aandacht voor het soepel maken en houden van de gewrichten, het vergroten van de spierkracht en het verbeteren van de conditie. De behandeling heeft ook als doel, u te leren zo zelfstandig en verantwoord mogelijk te bewegen en is gericht op het laten toenemen van uw kennis van uw lichaam en het omgaan met de ziekte. Dit gebeurt bijna altijd in combinatie met oefentherapie. Omdat het belangrijk is regelmatig te oefenen, zult u van de fysiotherapeut instructies krijgen over hoe en hoe vaak u oefeningen kunt doen. Ook kunt u bij de fysiotherapeut terecht voor advies over gezond en verantwoord bewegen, sporten en andere vormen van lichamelijke activiteit.

Kom langs bij Fysiotherapie Het Middenpad
voor een kennismakingsgesprek!